niedziela, 22 października 2017

Jak wyczyścić biżuterię?

    Biżuteria złota, srebrna, miedziana i każda inna z biegiem czasu traci na urodzie: zanika jej blask i świeżość.


 Biżuterię możemy jednak chronić, przywracając jej połysk i blask za pomocą kilku sztuczek:

 Złoto … By pierścionki czy łańcuszki lśniły jak nowe, posmaruj je sokiem z cebuli, odłóż na kilka godzin i wypoleruj. Pierścionki, kolczyki, broszki często zawierają kamienie szlachetne, np.brylanty czy szafiry, namocz je w ciepłej wodzie z dodatkiem płatków mydlanych, a następnie opłukaj i osusz. Łańcuszki i bransoletki ze złota i platyny czyścimy też w ciepłej wodzie z dodatkiem płatków mydlanych, ale płuczemy w wodzie ze spirytusem.

 

  Srebro … Z czasem srebrne łańcuszki i medaliki czernieją. Ten brzydki nalot można usunąć, wykorzystując zjawisko elektrolizy.
   Do miseczki (szklanej lub ceramicznej) wlej gorącą wodę i wsypuj do niej sól, aż przestanie się rozpuszczać (uzyskasz w ten sposób tzw. roztwór nasycony).   
Gdy woda ostygnie, na dnie miseczki ułóż kilka warstw złożonej folii aluminiowej, a na niej biżuterię. Pozostaw ją, a czarny osad zniknie (przyciągnie go folia aluminiowa). Możesz też oczyścić srebro papką zrobioną z popiołu papierosowego i wody, lub zwykłą pastą do zębów.

Bursztyn … Tę zastygłą żywicę najbezpieczniej czyścić na sucho, np. miękką szczoteczką lub dobrze odciśniętą ściereczką. Mocne zabrudzenia można umyć wodą z mydłem, ale kamień trzeba szybko wysuszyć (pod wpływem wilgoci może zmatowieć). Aby bursztyn lśnił, możesz posmarować go oliwą z oliwek i wypolerować. 


Jeszcze kilka wskazówek odnośnie bursztynu:
* Bursztyn powinno się czyścić po każdym użyciu, aby nie zmatowiał.
* Nigdy nie wykonuj prac domowych nosząc bursztyn.
* Nigdy nie pływaj i nie kąp się z bursztynami na szyi bądź ręce.
* Przechowuj bursztyny osobno z resztą biżuterii.
* Lakier do włosów i perfumy nakładaj przed założeniem biżuterii z bursztynu.


Turkusy … a także korale oczyścisz wilgotną ściereczką zamoczoną w wodzie z mydłem lub sodą oczyszczoną. Po takiej kąpieli osusz biżuterię i wypoleruj ją miękką, najlepiej flanelową szmatką. Możemy też wyczyścić je zmieloną kredą z dodatkiem kilku kropli oleju lnianego.




Perły … To bardzo delikatne kamienie. Trzeba je chronić przed wysoką temperaturą i kontaktem z chemikaliami (np.balsamem na skórze, lakierem do włosów, perfumami). 

Pod ich wpływem na perłach mogą pojawić się plamy i przebarwienia. Do czyszczenia pereł najlepiej użyć specjalnych preparatów, lub zwrócić się o pomoc do specjalisty. Możemy sami delikatnie przetrzeć je wilgotną ściereczką (najlepiej po każdym noszeniu).

Pozłacana biżuteria Pozłacaną biżuterię czyścimy delikatnie, aby nie uszkodzić warstewki złota. Myjemy ją w letniej, mydlanej wodzie i przecieramy szmatką lekko nasączoną sokiem z cytryny. Pozłacane ozdoby, których nie nosimy, zawijamy w bibułkę i chowamy do szkatułki. Bez dostępu powietrza  będą dłużej błyszczące.

29 komentarzy:

  1. Witaj!
    Jestem i czuję się tu b. dobrze, tak swojsko:)
    A rady bardzo cenne- dziękuję:)
    Serdeczności przesyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      No i bardzo dobrze, że dobrze się tu czujesz kochana, o to mi chodziło... :)
      Serdeczności.

      Usuń
  2. Mam tej różnej biżuterii dosyć sporo. Siedzi w pudełkach, bo nie noszę. Rady wykorzystam- chyba przyszła pora "kamyczki' odświeżyć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaskółko nawet jak nie nosimy biżuterii, to trzeba ją od czasu do czasu odświeżyć.

      Serdeczności.

      Usuń
  3. Marylko
    Bardzo dziękuję za porady. Na 100% wypróbuję ponieważ przynajmniej trzy razy w roku swoją biżuterię zawoziłam do jubilera. Tam była czyszczona.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A teraz niekoniecznie będziesz musiała wozić biżuterię do jubilera. Ciekawa jestem jak opłacalne jest takie czyszczenie biżuterii u jubilera?

      Serdeczności.

      Usuń
  4. To jeszcze dorzucę coś prymitywniejszego: biżuterię z miedzi świetnie odświeża zwykły keczup.:)))
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko a o tym jeszcze nie słyszałam, dziękuję.
      Serdeczności.

      Usuń
  5. Witaj JaGa. Tak, Sikoreczka jest ciągle w necie i bloguje. Cieszę sie, że na nowo mnie znalazłaś. Zmiana nazwy bloga zrobiło swoje. Już nie planuję aż takich wielkich zmian.

    Wspaniałe rady. Będę pamietać o nich, a jak nie zapamiętam to wiem gdzie mam wrócić i poczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo dobrze, już teraz wiem gdzie Cię mam szukać i nawet sobie zapisałam :) No jasne, te rady nie znikną - tylko ostaną razem z blogiem :)

      Serdeczności.

      Usuń
    2. Nie jestem, JaGo, zwolennikiem biżuterii, nawet tej uważanej za męską. Otrzymałem kiedyś w prezencie śliczny łańcuszek.Nosiłem go, ale tak mi przeszkadzał, że przekazałem go córeczce! Jeśli moje nastawienie się zmieni, to chętnie skorzystam z Twoich rad.
      ściskam tulę i zapraszam na rocznicę.

      Usuń
    3. Ależ Andrzeju wy wcale nie musicie być zwolennikami biżuterii, wystarczy że będziecie ją kupować paniom :) A my już będziemy wiedziały co z nią zrobić :))

      Serdeczności i za zaproszenie dziękuję.

      Usuń
  6. Przez wiele lat nie nosiłam złotych pierścionków, ale wreszcie zaczęłam, jednak złoto jest w opłakanym stanie i muszę je wyczyścić. Oczywiście skorzystam z Twoich rad.
    Mam też trochę srebra, ale już leży bezużytecznie tyle lat, że chyba dam je komuś, niech sobie oczyści i nosi.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korzystaj kochana, czyść i poleruj aby to złoto Ci ozdobą było...
      Serdeczności.

      Usuń
    2. Już wczoraj bym to zrobiła, ale gdy wezmę cebulę do ręki, to zaraz mnie od niej odrzuca, a co dopiero wyciskać z niej sok.
      Buziaczki.

      Usuń
    3. Wiem Aniu, że Ty masz wstręt do cebuli. A spróbuj tymi dwoma innymi sposobami, bez cebuli - może się uda?!

      Usuń
    4. Niestety, nie mam płatków mydlanych, muszę kupić. Tylko że dawno ich w żadnym sklepie nie widziałam. Chciałabym, aby dokoła oczek tez było czysto, bo ta obwódka dokoła nich jest bardzo skomplikowana.
      Miłej soboty!

      Usuń
    5. Aniu wpisz Google płatki mydlane, a zobaczysz ile ich znajdziesz...
      Miłej soboty.

      Usuń
  7. JaGo kochana, czyściłam srebro w sumie tak jak piszesz, ale wkładałam od razu do gorącej wody i może przez to nic mi nie wychodziło. Może tajemnica sukcesu tkwi w wodzie ostudzonej? Pozdrowionka serdeczne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno Agnieszko, właśnie ta gorąca woda była przyczyną. Jeśli zrobisz dokładnie tak jak napisałam to i będziesz się cieszyć swoim sreberkiem.

      Serdeczności.

      Usuń
  8. Przyszedł na mnie czas, że zrezygnowałam właściwie z biżuterii... małe dziecko jednak determinuje pewne sprawy, a kiedy Mała zerwała mój ulubiony łańcuszek, stwierdziłam że czas schować je do kuferka aż do czasu kiedy nie będę musiała Małej nosić... jeszcze trochę;)
    dziękuję za cenne rady, z pewnością się przydadzą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszo nigdy nie wiadomo co te małe rączki zrobią, dlatego lepiej na ten czas z biżuterii zrezygnować i ją gdzieś przechować. A biżuteria czy noszona, czy gdzieś na dnie kuferka przechowana i tak wymaga czyszczenia.

      Serdeczności.

      Usuń
  9. Takich rad właśnie szukałam, ponieważ właśnie kupiłam biżuterię srebrną z ceramiką - jak w takim razie czyścić tego typu ozdoby?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Należy przede wszystkim biżuterię czyścić regularnie gdyż to jest sprawa mocno priorytetowa. Jak dla mnie bardzo ważne przy wykonywaniu własnoręcznie biżuterii jest wykorzystanie zawieszek https://pl.silvexcraft.eu/70-zawieszki ponieważ to właśnie one nadają główny charakter takiemu wyrobowi jubilerskiemu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja siostra zniszczyła sobie kiedyś kolczyki złym czyszczeniem właśnie :( także lepiej się zorientować zanim się za to weźmiemy. Jakbym tak źle czyściła swoje pierścionki srebrne i coś by się z nimi stało to bym się chyba załamała :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Przeczytałam w internecie na specjalistycznym blogu artykuł o czyszczeniu srebra. Trzeba uważać na kamienie naturalne i perły. Można przeczytać na https://esclusiva.pl/blog-jak-czyscic-srebrna-bizuteria. Rozwiewa wiele mitów np. o czyszczeniu srebra pastą do zębów.

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam ten blog, od przepisów kulinarnych po wszelkie porady i objaśnienia :))

    OdpowiedzUsuń
  15. 24 year-old Geologist II Randall Blasi, hailing from Le Gardeur enjoys watching movies like I Am Love (Io sono l'amore) and Taxidermy. Took a trip to Monastery and Site of the Escurial and drives a Ferrari 750 Monza Spider. oficjalne zrodlo

    OdpowiedzUsuń

Super, że tu jesteście - bardzo mnie to cieszy, a serce me - wyskoczyć chce! Z radości - oczywiście :)

Sposób komentowania:
Wybrać-Nazwa Adres URL
Wpisać nazwę w pierwszym okienku
Adres URL w drugim - czyli adres bloga.
Anonimowi- nazwę proszę pisać w komentarzu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy

Witam wszystkich i piszę jak się sprawy mają ...

" Żyje się tylko raz. A jeżeli żyje się dobrze, ten raz wystarczy ".
B.Franklin

... i to jest moje motto życiowe. A żyję, niech pomyślę ... o rany, to minęło już pół wieku, czyli jam wiekowa babcia!
Nie tylko jam wiekowa, ale i szczęśliwa babcia, bo mam dwoje wnucząt, które chcą żeby babcia coś dobrego do zjedzenia im zrobiła ... "u babci jest słodko, dom pachnie szarlotką" ...
Znakiem moim zodiakalnym jest Bliźniak, choć w życiu jestem jedynakiem.
Moi drodzy, myślę, że na tym blogu znajdziecie wiele ciekawych i interesujących rzeczy - przecież po to go założyłam, żeby dzielić się z Wami tym co wiem. Jednocześnie zaznaczam, że nie wszystko o czym tu napiszę, zostało przez mnie ugotowane, sprawdzone. Jeśli się zdecydujecie na jakąś potrawę, to na własne ryzyko - niestety.Ja staram się poddać pomysł, który sama prędzej czy później też wypraktykuję, i podzielę się z Wami moimi uwagami.Tak samo i wy możecie swoje uwagi wpisywać, będą mile widziane. WIĘC GOTUJMY RAZEM !!! Jak pożyję jeszcze z pół wieku, to może damy radę -:)